بدن همه ما برای عملکرد صحیح و ادامه زندگی به ویتامین‌های مختلفی نیازمند است. برای اینکه به بهبود عملکرد بدن و سلامت خود کمک کنید باید رژیم غذایی متعادلی داشته باشید. متأسفانه بنا به دلایل مختلف، همه ما نمی‌توانیم هر روز غذای مناسبی خورده و یا همه ویتامین‌های ضروری را مصرف کنیم. اینجاست که ممکن است دچار مشکلات جسمی و حتی روانی مختلفی شویم. یکی از ویتامین‌های ضروری، ویتامین ای محسوب می شود. ویتامین E ماده ای مغذی‌ است که برای بینایی، سلامت و توان تولید مثل، سلامت خون، مغز و پوست شما بسیار ضروری و مهم است. همچنین دارای خواص آنتی اکسیدان است که از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد دفاع می‌کند. اگر به دنبال راه‌ های طبیعی برای زیبایی پوست خود هستید، ویتامین ای نقشی مهم و غیرقابل انکار برای کمک به حفظ ظاهر و سلامت پوست شما دارد. در این مقاله شما را با خواص ویتامین ای آشنا خواهیم کرد.

خواص ویتامین ای

ویتامین E ماده‌ای مغذی محلول در چربی و ضروری با خواص ضد التهابی است. به حمایت از سیستم ایمنی، عملکرد سلولی و سلامت پوست کمک می‌کند. نقش اصلی این ویتامین این است که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کند و رادیکال‌های آزادی را که می تواند به سلول ها آسیب برسانند را از بین ببرد. رادیکال‌های آزاد می‌توانند در سلول‌ها تجمع کنند و به مولکول‌های دیگر مانند DNA، لیپیدها و پروتئین‌ها آسیب وارد کنند. این آسیب ممکن است خطر ابتلا به سرطان و سایر بیماری ها را افزایش دهد. دود دخانیات، پرتوهای پزشکی، رادیواکتیو، آلودگی هوا و برخی مواد شیمایی باعث تولید رادیکال‌های آزاد می‌شوند. در نتیجه عملکرد ایمنی را تقویت می کند و از تشکیل لخته در شریان‌های قلب جلوگیری می‌کند.

بسیاری از مطالعات نقش رژیم غذایی غنی از ویتامین E را در پیشگیری از طیف وسیعی از سرطان‌ ها بررسی کرده‌اند. به عبارت دیگر یک ویتامین ضروری برای سلامت محسوب می شود و باید در رژیم غذایی شما گنجانده شود. ویتامین E برای مغز، چشم، سیستم ایمنی و سلامت قلب مهم است. این ماده مغذی ممکن است از بیماری قلبی و اختلالات چشمی جلوگیری کند، عملکرد شناختی را بهبود بخشد و حتی از بدن در برابر برخی سرطان‌ها محافظت کند. این به تشکیل گلبول‌های قرمز خون و گشاد شدن رگ‌های خونی کمک می‌کند تا از لخته شدن خون در داخل آن ها جلوگیری شود. به بدن در استفاده از ویتامین K کمک می‌کند. سلول‌ها به کمک ویتامین E برای تعامل با یکدیگر استفاده کرده و عملکرد خود را بهبود می بخشند.

ویتامین ای برای صورت

برخی روتین مراقبت از پوست شما احتمالاً حاوی مقادیر زیادی ویتامین است. ویتامین‌ ها برای تحریک سلول‌ ها و سلامت پوست بسیار مهم هستند. برخلاف بسیاری از آنتی اکسیدان‌های دیگر، ویتامین E یک مولکول بسیار مرطوب کننده است. زیرا هم به عنوان یک مرطوب کننده (برای جذب آب در پوست) و هم به عنوان یک نرم کننده (برای حبس آب در پوست) عمل می‌کند.

به صورت موضعی، می‌تواند برای طیف وسیعی از اختلالات پوستی و همچنین ترمیم پوست بسیار مفید باشد. ویتامین E همچنین یک ضد التهاب طبیعی است. بنابراین می‌تواند تسکین دهنده و طراوت‌بخش برای پوست باشد.  این ویتامین برای آبرسانی به پوست مفید بود و به عنوان یک مانع طبیعی نسبتاً موثر در برابر نور خورشید عمل می‌کند. باعث می‌شود مرطوب‌کننده‌ها بهتر عمل کنند. ما در این زیر به برخی از مهم ترین خواص ویتامین ای بر روی پوست اشاره می کنیم.

  • محافظت از نور

ویتامین E می تواند انرژی نور فرابنفش (UV) را جذب کند. بنابراین، نقش مهمی در محافظت از نور ایفا می‌کند و از آسیب رادیکال‌های آزاد ناشی از UV به پوست جلوگیری می‌کند. ویتامین E ممکن است نقش ضد التهابی در پوست داشته باشد. بنابراین یکی از خواص ویتامین ای کمک به درمان سوختگی ناشی از آفتاب است. اگر به چیزی برای جلوگیری از آفتاب سوختگی نیاز دارید، ویتامین E می‌تواند گزینه خوبی باشد.

  • اثرات ضد التهابی

ویتامین E به عنوان یک عامل ضد التهابی در پوست شناخته می‌شود. زیرا نتایج چندین مطالعه، از جلوگیری از آسیب‌های التهابی پس از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش، حمایت و صدق این موضوع را اثبات می‌کند. همان طور که در بالا ذکر شد، ویتامین E موضعی می‌تواند تورم پوست، ضخامت پوست، اریتم و ادم ناشی از اشعه ماوراء بنفش را کاهش دهد. همه این موارد نشانه‌های التهاب پوست هستند. یکی از خواص ویتامین ای خاصیت مرطوب کنندگی بوده و به درمان لب‌های ترک خورده و خشک کمک می‌کند.

  • التیام زخم‌ها (خواص ویتامین ای)

ضایعات پوستی در موش‌هایی که از کمبود ویتامین E رنج می‌برند گزارش شده است، اگرچه منشأ آن ها نامشخص است. همراه با سایر آنتی اکسیدان‌های پوست، مانند ویتامین C یا گلوتاتیون، سطح ویتامین E در محل زخم پوستی به سرعت کاهش می‌یابد. از آن جایی که آنتی اکسیدان‌های پوست در طول ترمیم طبیعی زخم، به آرامی افزایش می‌یابند؛ بنابراین این ویتامین برای ترمیم زخم مفید است.

  • اثرات ضد پیری

قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند در طول زمان تاثیرات مخربی بر روی پوست شما بگذارد. استفاده از ویتامین E با از بین بردن علائم پیری، خاصیت ارتجاعی و سلامت پوست شما را بهبود می‌بخشد. از آنجایی که ویتامین E یک ضد التهاب است، به جلوگیری از علائم پیری کمک می‌کند؛ زیرا شرایط التهابی پوست عامل اصلی پیری پوست است.

منابع عالی برای جذب و دریافت ویتامین E

اگرچه گاهی اوقات مکمل‌های غذایی ضروری هستند؛ اما بهتر است همیشه در صورت امکان نیازهای غذایی خود را از طریق غذا تامین کنید. ویتامین E در روغن‌های گیاهی، آجیل، دانه‌ها، میوه ها و سبزیجات یافت می شود.

  • تخمه آفتابگردان
  • بادام
  • بادام زمینی
  • برخی روغن‌ها از قبیل روغن جوانه گندم، روغن‌های سبوس برنج، هسته انگور، روغن کلزا، سویا، ذرت، زیتون.
  • کره بادام زمینی
  • سبزی چغندر
  • اسفناج
  • کدو تنبل
  • فلفل دلمه قرمز
  • مارچوبه
  • آووکادو
  • انبه و غیره
  • استفاده از مکمل ویتامین ای

اکثر افراد نیازی به مکمل ویتامین ای ندارند. خوردن غذاهای غنی از این ماده مغذی معمولاً برای حمایت از سلامت پوست کافی است. پس اکثر افراد به راحتی از طریق مصرف مواد غذایی مذکور از خواص ویتامین ای بهره‌مند می‌شوند. افرادی که اختلالات گوارشی دارند یا چربی را به درستی جذب نمی‌کنند (مانند پانکراتیت، فیبروز کیستیک، بیماری سلیاک) ممکن است دچار کمبود ویتامین E شوند. علائم کمبود ویتامین ای عبارت است از رتینوپاتی (آسیب به شبکیه چشم که می تواند بینایی را مختل کند.) ،نوروپاتی محیطی (آسیب به اعصاب محیطی، معمولاً در دست ها یا پاها، که باعث ضعف یا درد می شود.)، آتاکسی (از دست دادن کنترل حرکات بدن) کاهش عملکرد سیستم ایمنی و باید تحت نظر پزشک مکمل ویتامین ای مصرف کنید.

  • ویتامین ای موضعی

ویتامین E به شکل کرم و به عنوان روغن برای استفاده موضعی در بازار موجود است. در بسیاری از محصولات آرایشی از جمله کرم‌های ضد پیری، سرم‌های چشم، ضد آفتاب‌ها و لوازم آرایشی وجود دارد. ویتامین E به راحتی جذب پوست می‌شود. استفاده موضعی از طریق کرم‌ها یا سایر محصولات ممکن است میزان ویتامین E ذخیره شده در غدد چربی را افزایش دهد.

 مناطق مشکل دار که بسیار خشک هستند، مانند کوتیکول‌ها و آرنج‌ها، ممکن است از استفاده موضعی روغن ویتامین E بهره مند شوند. بسیاری از مکمل‌های ویتامین E به شکل کپسول‌ هایی هستند که می‌توانند شکسته شوند و مستقیماً در مناطق خشک استفاده شوند. پس اگر به سلامت و زیبایی پوست خود اهمیت می‌دهید؛ از خواص ویتامین ای غافل نشوید.

از دیگر خواص ویتامین ای که دانشمندان هنوز در مورد آنها اجماع نظر ندارند

ما در این بخش به بررسی برخی ویتامین ای می پردازیم که هنوز جنبه علمی پیدا نکرده اند.

  • نشانه‌های استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد و دفاع آنتی اکسیدانی را بهبود می بخشد.
  • ممکن است عوامل خطر بیماری قلبی را کاهش دهد.
  • ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی مفید باشد.
  • ممکن است به کنترل دیسمنوره (قاعدگی دردناک) کمک کند.
  • همچنین ممکن است برای عملکرد شناختی مفید باشد و به افراد مسن کمک کند.

چه کسانی ویتامین ای مصرف نکنند

مصرف ویتامین E معمولاً برای پوست‌های بسیار حساس، بسیار چرب یا مستعد آکنه توصیه نمی‌شود.  خود ویتامین E موضعی نیز می‌تواند به عنوان یک آلرژن برای برخی از افراد عمل کند و هنگام لمس پوست باعث تحریک، خارش یا حتی بثورات پوستی شود. دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که چه چیزی باعث می‌شود افراد خاصی به آن حساسیت پیدا کنند، اما به گفته آن ها، کمتر از 1 درصد افراد به صورت موضعی به آن حساس هستند.