بسیاری از افراد بعد از سن ۳۰ سالگی با خرابی دندان های خود مواجه می شوند. اغلب باور دارند که افزایش سن، بافت دندان ها را از بین می برد؛ اما این تصور کاملا غلط است. زیرا این افراد بعد از کشیدن مسواک احتمالاً از نخ دندان استفاده نمی کردند. عدم استفاده از نخ دندان یکی از عوامل موثر برای پوسیدگی و خرابی دندان است. دندان های ما تنها عضوی از بدن هستند که قادر به ترمیم خود نبوده و از این رو باید از این نعمت خدادادی به نحو احسنت مراقبت کنیم. نخ دندان یکی از بهترین وسایل برای پاکیزه نمودن و مراقبت از دندان ها است. در طی این مقاله می‌خواهیم به مزایای نخ دندان و مضرات نزدن نخ دندان اشاره کنیم.

خرابی دندان و ضرورت به کاربردن نخ دندان

برخی از افراد به این باور دارند که تنها مسواک زدن می تواند دندان ها را تمیز نگه دارد؛ اما لازم به ذکر است که مواد غذایی که بین دندان ها گیر می کند یکی از اصلی ترین دلایل پوسیدن آن ها می باشد. هنگامی که مواد غذایی میان دندان ها می ماند به خصوص موادی مانند شیرینی و غیره، به مرور تبدیل به ماده اسیدی می شود. این امر سبب از بین بردن مینای دندان ها به مرور زمان خواهد شد. از این رو باید در برنامه های روزانه خود نخ دندان را به عنوان روتین بهداشت دندان خود قرار دهید. همچنین لازم به ذکر است که طی تحقیقات انجام شده در دانشگاه دندانپزشکی دانشگاه نیویورک غذای باقی مانده میان دندان ها سبب التهاب لثه خواهد شد و مسواک نمی تواند به تنهایی این مواد غذایی را از میان دندانها پاک کند.

تعریف نخ دندان

نخ دندان یک نخ چند رشته ای از جنس نایلون یا گاهی تک رشته از جنس تفلون می باشد. این ابزار برای برداشتن موادغذایی میانه سطوح مجاور دندان ها به کار می رود. سطوح بین دندانی به وسیله مسواک تمیز نمی شود و تنها این وسیله می تواند آن را از مواد غذایی باقی مانده، پاکیزه کند. نحوه صحیح استفاده از این محصولات سبب می شود، از مزایای نخ دندان بهره برده و در سنین پایین دچار پوسیدگی دندان و التهابات لثه نشویم. بدین ترتیب در قسمت بعدی قصد داریم به روش صحیح آن بپردازیم.

روش درست استفاده 

نمی توانید با نخ های خیاطی یا نخ های معمولی این کار را انجام دهید. زیرا این نخ ها به لثه‌های شما آسیب می رسانند و باعث خونریزی در ناحیه مجاور دندان ها می شوند. بعد از خرید نخ دندان مناسب یک تکیه به اندازه ۲۰ الی ۲۵ سانتی متر جدا کنید. با یک طرف آن را به دور دو انگشت میانه یک دستتان بپیچید و با انگشت های سبابه و شصت طرف دیگر آن را نگه دارید. 

باید توجه داشت که در هنگام استفاده نباید روی لثه ها ضربه بزنید زیرا هدف ما تمیز کردن سطوح دندان است که مسواک قابلیت نظافت آن را دارا نیست. از یک طرف دیواره ها نخ را وارد کرده و موقع خارج نمودن آن از دیواره مقابل آن را خارج کنید، تا به طور کامل اطراف دندان ها را تمیز کند. لازم به ذکر است که امکان دارد در  اوایل ستفاده، لثه شما کمی خون ریزی نماید؛ اما می توانید با قرقره کردن آب سرد جلوی خونریزی را بگیرید. در صورت ادامه خونریزی باید به پزشک مراجعه کنید.

انواع نخ های دندان

شناخت انواع نخ های دندان به شما کمک می‌کند که نوع مناسب دندان های خود را به راحتی پیدا کنید. بر اساس فاصله بین دندان ها سلیقه و ارتودنسی داشتن یا نداشتن، انواع نخ های دندان به شرح زیر است.

  • دنتال تیپ

با بازگرداندن این نام به فارسی، به معنای نوار دندانی می رسیم. زیرا این محصول به صورت پهن و مسطح می باشد. به همین علت کسانی که فاصله دندانشان زیاد است یا افرادی که ارتودنسی دارند، بهترین گزینه محسوب می شود.

  • استاندارد

این محصولات اغلب نایلونی بوده و در اندازه استاندارد برای تمیزکردن فواصل طبیعی میان دندان ها طراحی شده اند.

  • نخ های سوپر

این محصول برای دندان های با فاصله زیاد ارتودنسی بسیار مناسب است. زیرا از سه جزء نخ های محکم و اسفنجی ساخته شده است.

مزایای استفاده از نخ دندان 

همان طور که در این مقاله بارها به این نکته اشاره کردیم؛ از مهم ترین مزایای نخ دندان می توان به جلوگیری از پوسیدگی دندانهای و التهابات لثه اشاره کر. البته مزایای این محصول تنها به این موارد محدود نمی شود. در ادامه قصد داریم به مزایای بیشتری از آن بپردازیم، که احتمالاً در این باره چیزی نمیدانید!

  • کمک به سلامت قلب

شاید تعجب کرده باشید چگونه نخ دندان می تواند موجب سلامت قلب شود. لازم به ذکر است که بیماری لثه یک بیماری التهابی مزمن است. زمانی که باکتری های مواد غذایی در جرم دندان ها شکل می گیرد. در صورت عدم رسیدگی منجر به تو رفتن لثه و از دست دادن دندان های شما می شود. علاوه بر آن بیماری لثه با بیماری های قلبی نیز در ارتباط بوده و در صورت عدم پیگیری عواقب غیر قابل جبرانی دارد. می توان گفت دهان افراد آینه ای برای بهبود و عدم عملکرد اعضای دیگر بدن شما است.

  • محافظت از لثه و دندان

علاوه بر مواردی که گفته شد در صورت تجمع باکتری و پلاکت ها، تخریب مینای دندان ها و بافت لثه شروع می شود. زمانی که جمعیت باکتری ها زیاد شود شرایط وخیم شروع خواهد شد. به مرور زمان بیماری به نام ژنژیویت به وجود می‌ آید که یک بیماری دهانی بوده و مسیر درمان سختی در پیش دارد.

مضرات نزدن نخ دندان

یکی از مهم ترین مضرات نزدن نخ دندان به خطر افتادن سلامت عمومی بدن است. اگر مواد غذایی میان دندان ها باقی بماند باکتری های زیادی در این نقطه تجمع می کنند. در صورتی که باکتری ها وارد بدن شود، امکان ابتلا به بیماری های مختلف را فراهم می آورد. از مضرات نزدن نخ دندان می توان به عدم پاکیزگی درست در دهان اشاره نمود. زیرا هنگام مسواک زدن تنها سه سطح از پنج سطح تمیز می شود. نخ کشیدن عمیق ترین و بهترین راه برای پاکسازی دندان ها می باشد.

خرید نخ دندان از گل انار

در محتوای این مقاله در مورد چیستی نخ دندان، مزایا و مضرات عدم استفاده از این محصول سخن گفتیم. در طول یک شبانه روز، استفاده از این نخ ۵ الی ۱۰ دقیقه از شما زمان می گیرد؛ اما در صورت عدم استفاده از این محصول مشکلات و بیماری هایی در انتظار شما خواهند بود. اگر برای نعمت خدادادی که به رایگان در اختیار شما قرار دارد ارزش قائلید، باید برای نگهداری و مراقبت از آن بکوشید. شما می توانید بهترین وباکیفیت ترین نخ دندان ها را از وب سایت رسمی گل انار با بهترین قیمت خریداری نمایید.